Skolutmaningen

Nu är Skolutmaningen 2025 igång!

Vill du och din klass lära er mer om era rättigheter på nätet och välmående kopplat till skärmen? Och dessutom ha chansen att vinna 10 000 kronor till klasskassan? Här hittar du all information! Sätt igång redan nu och skicka in klassens bidrag senast den 7 december.

Stol i skolmiljö

Skolutmaningen 2025 – så går det till!

  • Tävlingsbidraget ska bestå av en max tre minuter lång film på temat “Skärmen och välmåendet”.
  • Tävlingen är öppen från 8 september till 7 december.
  • Fem skolklasser vinner 10 000 kronor var till klasskassan.
  • Alla klasser på mellan- och högstadiet får delta och skicka in ett bidrag per klass.

All information finns här: https://plansverige.org/skolutmaningen

Om Skolutmaningen

 

Skolutmaningen syftar till att öka barns kunskap om sina rättigheter på nätet och uppmana till mer nätprat i skolorna. Initiativet är en del av samarbetet mellan barnrättsorganisationen Plan International och Telenor, och en del av Nätprat. Inspiration till utmaningen kommer från Telenor Danmarks Digitalpaent som har engagerat fler än 70 000 elever sedan 2016.

Information om tävlingen finns också på Plan Internationals hemsida.

 

 

Tävlingsinformation och regler

 

Det kan vara svårt för vuxna att veta hur de ska prata med barn om deras digitala liv och välmående. Genom att låta din klass (mellan- eller högstadiet) delta i vår och Plan International Sveriges skolutmaning, och skapa en film som hjälper vuxna på vägen, har ni chansen att vinna 10 000 kronor till klassen!

Skolutmaningen går ut på att eleverna gör en film som riktar sig till vuxna om skärmtid och välmående. Samtidigt ges de möjlighet att fundera på hur de på bästa sätt kan kommunicera med vuxna, som har en annan förståelse för det digitala än de själva. Utmaningen kan beskrivas i tre enkla steg:

  1. Utbilda eleverna om trygghet på nätet och vilka rättigheter de har
  2. Eleverna gör en film om skärmtid och välmående
  3. Läraren skickar in filmen och ifylld medgivandeblankett senast 7 december 2025 till e-postadressen engageradig@plansverige.org.

Tävlingen stänger den 7 december 2025. Vinnarna presenteras i januari 2026.


Frågor & svar

  • Fem klasser kommer vinna 10 000 kronor var till klasskassan.

    Vinnaren utses av en jury med Magister Nordström i ledningen.

  • Varje klass får skicka in ett bidrag. Vårt tips är att klassen gör flera filmer som de kan välja mellan.

  • För att kunna delta i tävlingen är det viktigt att filmens tema och handling berör barns trygghet på nätet. Filmen får inte överstiga tre minuter eller innehålla musik utan rättigheter. Vi rekommenderar att filmen spelas in i liggande format.

  • Bidraget får skickas in under perioden 10 september – 29 november via mejladressen engageradig@plansverige.org.

    Filmen ska bifogas som länk från en fildelningstjänst (Dropbox, WeTransfer, Google Drive osv).

    Anmälan ska komma från en lärare med en officiell skolmejl och innehålla tävlingsbidraget, kontaktuppgifter till ansvarig lärare, namn på klass och skola samt lärarens medgivandeformulär som medger att lärare har rätt att dela filmen.

  • Filmen ska vara politiskt och religiöst obunden, och får inte uppfattas diskriminerande eller riskera att utsätta ett barn för fara. Telenor och Plan International förbehåller sig rätten att utesluta bidrag som bryter mot reglerna.

  • Inskickat bidrag kommer publiceras och finnas kvar efter tävlingens avslut. Genom att skicka in ett bidrag ger ni Plan International och Telenor rätt att använda tävlingsbidragen i kommunikations- och marknadsföringssyfte.

  • Alla skolklasser i Sverige som går på mellan- och högstadiet får delta.

  • Vinnaren utses av en jury vars beslut inte kan överklagas. Juryn utses av Plan International och Telenor Sverige.

  • Hela klassen bör vara involverad, men alla elever behöver inte delta i bidraget som skickas in.

  • För att filmen ska ingå i bedömningen för tävlingen måste barnen som syns framför kameran samt deras vårdnadshavare ge sitt samtycke. Detta görs genom att du som lärare skriver ut medgivandeformulär (ladda ner här) och ber vårdnadshavare och barn att fylla i dem. När du har samtligas samtycke ska du som lärare signera medgivandeblankett (ladda ner här). Det är den som ska bifogas tillsammans med filmen, där du som lärare intygar att du har skriftligt medgivande från alla elever och deras vårdnadshavare som medverkar framför kameran.

  • Dessa tävlingsregler har fastställts augusti 2024 av Plan International och Telenor Sverige, som förbehåller sig rätten att självständigt fatta beslut om tävlingens utformning, samt ändra reglerna vid behov.

  • Personuppgifter behandlas i enlighet med Plan International Sveriges integritetpolicy.

    Telenor behandlar inte fler personuppgifter än de som anges i de inskickade tävlingsbidragen, dvs. bilder och ev. text som bidragslämnarna själva har lagt in i filmen. De används endast för att ett litet antal medarbetare ska kunna delta i juryarbetet. Läs Telenors integritetspolicy här.

    Medverkan kan ångras genom att kontakta Plan International Sverige. Plan International och Telenor har då 14 dagar på sig att plocka ner innehållet från respektive egna kanaler. Borttagande av eventuell vidarepublicering av materialet plockas bort där det är möjligt, men garanteras inte av Plan International Sverige och Telenor Sverige.

 

 

Vinnande bidrag i Skolutmaningen 2024

 

Här ser du de fem vinnande bidragen i Telenor och Plan Internationals Skolutmaning 2024 på temat dilemman barn upplever på nätet. Filmerna vände sig till vuxna och bidragen bedömdes utifrån nivå av kreativitet och originalitet, tematik och budskap, teknisk kvalitet och väckt engagemang. Tack för alla fina bidrag och grattis till er som valdes ut som vinnare!

Vinnande bidrag från elevrådsgruppen vid Lindängeskolan i Malmö

Vinnande bidrag från klass 6 blå Hillelskolan

Vinnande bidrag från klass 5:1 Entréskolan Örebro

 

Vinnande bidrag från Montessoriskolan i Sundsvall

Vinnande bidrag från klass 7C Väröbackaskolan

Koppling till läroplanen

Genom att delta i Skolutmaningen kan du som lärare även säkerställa att ni efterlever läroplanen. Skolans styrdokument berör nämligen vikten av digital kompetens, och dessa centrala delar i läroplanen ger ett tydligt mandat för att arbeta pedagogiskt med Skolutmaningen.


"Eleverna ska kunna orientera sig och agera i en komplex verklighet med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt. Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktiga. Det är också nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska information, fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.”

(Ur läroplanen för grundskolan, kapitel 1 Skolans värdegrund och uppdrag, skolans uppdrag)